Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.11 Wsparcie kształcenia zawodowego, typ projektu A. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Czas trwania projektu: 01.09.2024 r. - 31.10.2027 r.
Wartość projektu: 4 800 076,42 zł (w tym dofinansowania z UE 4 080 064,51)
Cel projektu:
Rozwijanie działalności Centrów Kompetencji Zawodowych zlokalizowanych na terenie Powiatu Gorlickiego w zakresie wspierania kształcenia zawodowego uczniów. Wsparcie w ramach projektu polegało będzie na:
- podniesieniu kwalifikacji i kompetencji zawodowych uczniów (również w zakresie tzw. zielonej gospodarki) oraz kadry szkół zawodowych i placówek prowadzonych przez Powiat Gorlicki,
- realizację zajęć ukierunkowanych na problematykę dobrostanu psychicznego uczniów,
- doradztwie zawodowym,
- wzmocnieniu współpracy z przedsiębiorcami działającymi na lokalnym i regionalnym rynku pracy,
- stworzeniu warunków kształcenia zawodowego na wysokim poziomie technicznym i jakościowym dzięki zakupowi nowoczesnego sprzętu technodydaktycznego,
- współpracy z instytucjami popularyzującymi naukę i innowację.
Główne zadania realizowane w ramach projektu
- Organizowanie kursów prowadzących do uzyskania przez uczniów uprawnień i kwalifikacji zawodowych w zakresie:
- kursu spawania metodą MAG
- kursu spawania metodą TIG
- kursu kierowców wózków jezdniowych
- kursu SEP
- kursu ECDL CAD
- kursu ECDL BASE
- kursu ECDL Profile
- kursu prawa jazdy kat B
- kursu operatora koparko–ładowarki
- Organizowanie kursów prowadzących do uzyskania przez uczniów kwalifikacji i uprawnień zawodowych w zakresie gospodarki zielonej oraz rozwoju kompetencji ekologicznych w zakresie:
- izolacji termicznych - oszczędność energii
- tworzenia dachów zielonych
- warsztatów dla instalatorów OZE (3 moduły) - montaż paneli fotowoltaicznych, budownictwo energooszczędne i pasywne, montaż pomp ciepła
- projektowania AutoCad - rozplanowanie instalacji PV, domy inteligentne, automatyka w budownictwie pasywnym
- kursu posadzkarza z wykorzystaniem ekologicznych materiałów budowlanych
- kursu kosztorysowania uwzględniającego rozwiązania ekologiczne w budownictwie
- Organizowanie kursów prowadzących do uzyskania przez uczniów kompetencji w zakresie:
- sieci komputerowych
- grafiki komputerowej
- modelowania i drukowania
- projektowania graficznego, druku sublimacyjnego i termotransferu w praktyce
- system Internetu rzeczy (IoT)
- programowalnych układów cyfrowych
- obsługi i programowania obrabiarek CNC
- barmaństwa z wykorzystaniem produktów ekologicznych
- baristyki
- obsługi kas fiskalnych
- kuchni molekularnej dla początkujących
- sommelierstwa dla początkujących
- serwisowania, diagnostyki i obsługi klimatyzacji samochodowej
- wizażu
- stylizacji paznokci
- kuchni świata w uwzględnieniem zagadnień dotyczących marnowania żywności
- pełnej księgowości z wykorzystaniem programu COMARTCH OPTIMA
- Arduino
- grafiki wektorowej
- grafiki 3D
- obsługi ogumienia samochodów osobowych i motocykli
- Unity - tworzenie gier komputerowych
- programowania w języku C#
- programowania w języku Java
- Doradztwo edukacyjno–zawodowe:
- wizyta zawodoznawcza w przedsiębiorstwie z branży motoryzacyjnej (np. FCA Groupe, Opel Manufacturing Poland lub w innym zakładzie)
- wizyta zawodoznawcza w przedsiębiorstwie z branży budowlanej, z uwzględnieniem rozwiązań ekologicznych w budownictwie
- wizyta zawodoznawcza w przedsiębiorstwach z branży gastronomiczno-hotelarskiej w Zakopanem
- wizyta zawodoznawcza w przedsiębiorstwie z branży IT
- wizyta zawodoznawcza w Elektrowni Wodnej w Niedzicy
- wizyta zawodoznawcza w Elektrowni Wodnej na Solinie
- wizyty na targach branżowych
- Działania majce na celu wzmocnienie dobrostanu stanu psychicznego uczniów. Planuję się realizację:
- warsztatów: wsparcie zdrowia psychicznego uczniów w kontekście zagadnień związanych z przemocą i dyskryminacją
- warsztatów: hejt - jak skutecznie radzić sobie z pomówieniami
- warsztatów: trudne emocje (obniżony nastrój, depresja, złość, samookaleczanie się)
- warsztatów: tolerancja, przeciwdziałanie uprzedzeniom i dyskryminacji
- warsztatów: fonoholizm - uzależnienie XXI wieku
- warsztatów integracyjno-adaptacyjnych z uwzględnieniem tematyki dyskryminacji
- warsztatów rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
- warsztaty w zakresie radzenia sobie ze stresem
- warsztaty w zakresie treningu pamięci, umiejętności i sprawności poznawczych
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli:
- kurs - technika hybrydowa w pojazdach samochodowych
- kurs - układy klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych
- kurs - dwusprzęgłowe skrzynie biegów S-tronic: DL501-7Q (0B5) oraz DL382
- kurs - nowoczesne systemy aktywnego wspomagania kierowcy stosowane we współczesnych pojazdach - obsługa, naprawa i diagnostyka
- szkolenie z kompleksowej obsługi serwisowej i TPMS w pojazdach o dmc 3,5t
- szkolenie z obsługi opon motocyklowych
- kurs - Smart Home Max - warsztaty elektryczne
- kurs SEP 1 kV
- kurs diagnostyki termograficznej
- szkolenie trychologiczne
- kurs Prompt Enngineering i narzędzia AI dla programistów
- kurs AI w edukacji: jak sztuczna inteligencja wspiera pracę nauczyciela
- kurs AI w edukacji: tu ChatGPT, w czym mogę pomóc?
- kurs: trening umiejętności społecznych
- kurs sztuczna inteligencja w edukacji: szanse i zagrożenia
- szkolenia branżowe dla nauczycieli
- Stworzenie w Centrach Kształcenia Zawodowego warunków kształcenia na wysokim poziomie technicznym i jakościowym (doposażanie pracowni / warsztatów szkolnych):
- przeprowadzenie niezbędnych prac adaptacyjno-remontowych oraz wyposażenie w nowoczesny sprzęt czterech pracowni IT
- doposażenie pracowni maszyn, aparatów i urządzeń elektrycznych oraz pracowni samochodowej
- Współpraca z przedsiębiorcami - organizacja staży / praktyk zawodowych bezpośrednio u pracodawców, spotkania w szkołach z przedsiębiorcami.
- Współpraca z małopolskimi instytucjami popularyzującymi naukę typu Fablab.
- Poprawa dostępności obiektów wspieranych CKZ poprzez: zakup planów tyflograficznych, oznaczeń sal dydaktycznych i pomieszczeń administracyjnych w języku Braille´a, pętli indukcyjnej.
Planowane efekty projektu
Zdobycie przez uczniów nowych umiejętności zawodowych, wzrost ich świadomości i umiejętności w zakresie planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego, uzyskanie wsparcia psychologicznego i zwiększenie swojej świadomości w zakresie zjawisk takich jak dyskryminacja.
Nauczyciele zyskają nowe umiejętności w zakresie kształcenia branżowego uczniów. Wzmocniona zostanie współpracy na linii szkoła – przedsiębiorca oraz podniesiona atrakcyjność i jakości kształcenia zawodowego poprzez unowocześnienie bazy technodydaktycznej.